Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Realizace vybraných komunikačních funkcí v češtině u cizojazyčných mluvčích
Genova, Julie ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Hirschová, Milada (oponent)
Cílem této práce je provést pragmatickou analýzu komunikačních funkcí oslovení, žádosti, omluvy, návrhu a rozloučení v písemné korespondenci. U jednotlivých funkcí se soustředíme především na vyjádření zdvořilosti. U cizojazyčných studentů češtiny na začátečnické úrovni je provedena analýza dotazníku vyplňovaného před lekcí a písemné práce psané po lekci a následně stejné písemné práce u rodilých mluvčích. Cílem je pomocí analýzy vyjadřování daných jazykových funkcí nalézt vhodný způsob jejich výuky v rámci češtiny pro cizince. Dotazník vyplněný před lekcí byl srovnán s písemnou prací psanou po lekci. Pomocí tohoto srovnání bylo stanoveno, do jaké míry se u studentů češtiny jako cizího jazyka zlepšila pragmatická kompetence v písemné korespondenci. Stejná písemná práce byla zadána rodilým mluvčím a na základě srovnání jejich výsledků s výsledky nerodilých mluvčích jsou hodnoceny jazykové prostředky použité pro výuku. Pomocí výzkumu jsme zjistili, že rozdíly ve výsledcích před lekcí a po ní jsou výrazné, nepoučení studenti se často v dotazníku neúmyslně vyjadřovali méně zdvořile, než je v českém jazyce zvykem, někdy až nezdvořile, a v písemné práci byly tyto nedostatky zpravidla eliminovány. Zlepšení v pragmatické kompetenci bylo dosaženo zejména osvojením konvencionalizovaných frází. Přínosem této...
Jazyk zpravodajství na internetu vs. jazyk publicistiky v tištěných médiích: pragmalingvistická analýza
Machová, Barbora ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Kraus, Jiří (oponent)
Diplomová práce s názvem "Jazyk zpravodajství na internetu vs. jazyk publicistiky v tištěných médiích: pragmalingvistická analýza", se věnuje popisu fenoménu sbližování jazyka internetového zpravodajství a jazyka tištěné publicistiky. Jako základní hypotézu, kterou tato práce ověřuje, lze označit tvrzení, že "jazyk internetového zpravodajství vykazuje shodné znaky s jazykem publicistických článků v tištěných médiích". Jako zkoumaný materiál byly zvoleny vybrané publicistické texty v českých denících MF DNES a Lidové noviny a vybrané zpravodajské texty z internetových zpravodajských portálů www.idnes.cz a www.lidovky.cz, zabývající se tématem dluhové krize v Řecku. Práce s využitím vybraných konceptů pragmalingvistické a lingvistické analýzy textu tyto znaky identifikuje, porovnává a na základě výsledků vyvozuje závěry o sbližování jazyka a stylu internetového zpravodajství s jazykem a stylem tištěné publicistiky. Práce zkoumá pouze takové jazykové prostředky, které se vyskytují jak v internetovém zpravodajství, tak v tištěné publicistice.
Dezinformace a jejich šíření v českém mediálním prostoru během volby prezidenta ČR 2018
Husák, Matěj ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Končelík, Jakub (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá šířením manipulativních, propagandistických a falešných zpráv v internetovém online prostředí. K šíření těchto dezinformací docházelo rovněž během českých prezidentských voleb, které se konaly v lednu roku 2018. Tyto dezinformace byly šířeny zejména tzv. alternativními médii, jež jsou často spojována také s rozšiřováním ruské propagandy. Výzkumným cílem této práce je prostřednictvím kvalitativní textové analýzy rozebrat dezinformace a jejich šíření, užité prostředky a formy dezinformací ve stanoveném období od listopadu roku 2017 až po březen roku 2018 na vybraných zpravodajských portálech. V teoretické části práce představujeme zejména ucelený a podrobný přehled teoretického ukotvení dezinformací a propagandy, jejich cíle, aspekty šíření, výsledný efekt a možné způsoby obrany proti nim. Obdobně zmiňujeme i jednotlivé kroky pragmalingvistiky, jež slouží jako teoretický podklad pro naši práci. V empirické části práce, která je strukturálně rozdělena dle jednotlivých médií, analyzujeme mediální obsah pěti vybraných zpravodajských webů. V závěru práce docházíme ke zjištění, že na webových servech prokazatelně docházelo k šíření klamných, manipulativních a lživých sdělení, majoritně pak o prezidentském kandidátovi Jiřím Drahošovi, a to především v lednu roku 2018,...
Analýza komunikace a argumentace Petra Nečase v období 2010-2013
Lucký, Jakub ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Práce se věnuje analýze vystupování bývalého premiéra České republiky Petra Nečase, důraz je kladen na sledování a rozbor z pohledu pragmatické lingvistiky a argumentace. Při analýze je zohledňován také dobový kontext zejména konkrétní politické kauzy. Cílem práce je vytvořit charakteristiku vystupování zkoumané osoby, která může sloužit jako podklad pro další výzkumnou práci zejména v oblasti pragmatické lingvistiky, politického marketingu či politického PR. Pro analýzu byl zvolen kvalitativní přístup, jako materiály byly vybrány videozáznamy televizních debat, jednání Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a tiskové konference z období, kdy Petr Nečas zastával pozici předsedy vlády. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pragmalingvistická analýza komerční komunikace značky Activia od Danone
Pražáková, Tereza ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Šoltys, Otakar (oponent)
Cílem diplomové práce s názvem "Pragmalingvistická analýza komerční komunikace značky Activia od Danone" je poskytnout nový pohled na komerční komunikaci jedné značky z hlediska teorie pragmatiky a lingvistiky na vybraném vzorku reklam z let 2010 - 2014. V teoretické části diplomové práce definuji funkce reklamy i její komunikační specifika a zasadím ji do širšího kontextu marketingu. Následně vymezím pozici produktu v rámci segmentu prezentovaného koncernem Danone a srovnám marketingovou strategii prodeje těchto produktů. Metodologická část se bude věnovat představení lingvistiky, sémiotiky a zejména pragmatiky a pragmalingvistiky jako stěžejních přístupů budoucí analýzy. Zde se přednostně zaměřím na významy spojené s komunikační situací, vztahy mezi producentem textu, jeho recipientem a textem samotným. V poslední, analytické části této práce budu zpracovávat vybrané vzorky komerční komunikace prostřednictvím již nastíněné pragmalingvistické a jazykové analýzy. Na vzorku komunikace značky Activia od Danone v daném období tak bude zkoumáno užití jednotlivých jazykových a stylistických prostředků i žánrových útvarů se zřetelem na jejich komunikační cíl.
Lingvistická pragmatika ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Mašín, Jaroslav ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Hrdlička, Milan (oponent) ; Škodová, Svatava (oponent)
Tato práce náleží svým zaměřením do oblasti studia osvojování češtiny jako cizího jazyka a zabývá se osvojováním pragmatické kompetence nerodilými mluvčími. Vzhledem k tomu, že se jedná o širokou oblast, koncentruje se práce na mluvní akty žádost/prosba. Cílem práce je popsat, jak si dva studenti češtiny osvojovali tyto mluvní akty během jednoročního intenzívního kurzu. Nejdříve jsou podána teoretická východiska. Českému čtenáři je zde představen termín pragmatika mezijazyka. Kapitola dále mapuje, čím se pragmatický výzkum jazykových projevů nerodilých mluvčích obecně zabývá a jaké otázky si klade. Pozornost je věnována tomu, jak je možné sbírat data pro výzkum pragmatické kompetence, jaké typy chyb zpravidla nerodilí mluvčí dělají, jaké prostředí je vhodné pro rozvoj pragmatické kompetence nebo tomu, jak pragmatickou kompetenci ovlivňují individuální rozdíly mezi studenty. V další části se pozornost obrací k mluvním aktům žádost/prosba. Uvádíme přehled významných longitudinálních výzkumů, na základě kterých bylo zjištěno, že studenti angličtiny procházejí pěti vývojovými fázemi. Ty jsou zde detailně představeny. Ve výzkumné části je detailně popsáno, jak si dva nerodilí mluvčí (student z Tchaj- wanu a studentka z Japonska) osvojovali mluvní akt žádost/prosba. Sběr materiálu trval dva semestry a...
Výuka zdvořilosti na 2. stupni základní školy
Petrášová, Kateřina ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Pišlová, Simona (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá výukou zdvořilosti na druhém stupni základní školy. Na základě odborné literatury jsou v teoretické části práce vymezeny základní termíny jako pragmalingvistika, zdvořilostní princip, zdvořilostní strategie, tvář. Vzhledem k didaktickému charakteru práce se tyto teoretické poznatky vztahují ke komunikaci mezi učiteli a žáky probíhající v prostředí školy. Empirická část práce se zabývá analýzou toho, kolik prostoru je zdvořilosti při výuce češtiny věnováno a jakým způsobem je tato problematika zpracována v současně nejpoužívanějších učebnicích češtiny. Další částí práce je analýza dotazníkového šetření mezi učiteli základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Do příloh jsou vloženy aktivity, které byly sestaveny na základě analýzy dotazníkového šetření a mohou být nápomocné při výuce zkoumaných zdvořilostních aspektů.
Jazyk zpravodajství na internetu vs. jazyk publicistiky v tištěných médiích: pragmalingvistická analýza
Machová, Barbora ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Kraus, Jiří (oponent)
Diplomová práce s názvem "Jazyk zpravodajství na internetu vs. jazyk publicistiky v tištěných médiích: pragmalingvistická analýza", se věnuje popisu fenoménu sbližování jazyka internetového zpravodajství a jazyka tištěné publicistiky. Jako základní hypotézu, kterou tato práce ověřuje, lze označit tvrzení, že "jazyk internetového zpravodajství vykazuje shodné znaky s jazykem publicistických článků v tištěných médiích". Jako zkoumaný materiál byly zvoleny vybrané publicistické texty v českých denících MF DNES a Lidové noviny a vybrané zpravodajské texty z internetových zpravodajských portálů www.idnes.cz a www.lidovky.cz, zabývající se tématem dluhové krize v Řecku. Práce s využitím vybraných konceptů pragmalingvistické a lingvistické analýzy textu tyto znaky identifikuje, porovnává a na základě výsledků vyvozuje závěry o sbližování jazyka a stylu internetového zpravodajství s jazykem a stylem tištěné publicistiky. Práce zkoumá pouze takové jazykové prostředky, které se vyskytují jak v internetovém zpravodajství, tak v tištěné publicistice.
Pragmalingvistická analýza českého a francouzského komentáře
Klabíková Rábová, Tereza ; Kraus, Jiří (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Hoffmannová, Jana (oponent)
Disertační práce s názvem Pragmalingvistická analýza českého a francouzského komentáře se věnuje kvalitativnímu metodologickému přístupu k analýze specifického mediálního sdělení - tištěného komentáře. Práce sleduje několik cílů: nejprve popisuje metodologické nástroje spadající do frankofonní analýzy diskurzu a následně z nich konstruuje jakousi síť metodologických nástrojů pro danou analýzu. Mezi tyto nástroje řadí autorka prostředky konstruující jazykovou subjektivitu a manifestace autora v textu, ve francouzské tradici tzv. komplex énonciation: diskurz/historie, teorii sémantických bloků, polyfonii a intertextualitu, promluvovou perspektivu, metaforu, modalizátory, deiktika a konektory. Druhá část práce přináší vlastní analýzu, komparaci a výsledné hodnocení dvou publicistických textů z Le Monde a Hospodářských novin. Detailní výklad textu přispívá k zajímavým zjištěním o rozdílné povaze a konstrukci českého a francouzského komentáře, zároveň i o referování o českém a francouzském předsednictví Radě Evropské unie, ale také o použitelnosti zvolených nástrojů pro analýzu málo trvalých mediálních textů. Přínos práce je inovativní v užití v našem prostředí neznámých metod pro analýzu materiálu, jenž nebývá textově analyzován téměř vůbec a svědčí pro rehabilitaci textových a literárněvědných metod v rámci...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.